01:31 , 1404/2/12
کد خبر: 000137486
بازدید: 3448
خبرنگار: تقی مولوی

جزئیات کامل افزایش حقوق ۱۴۰۴ بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی: افزایش حقوق به سقف رسید!؟

جزئیات کامل افزایش حقوق ۱۴۰۴ بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد؛ افزایش ۴۵٪ برای حداقل‌بگیران، ۳۲٪ بعلاوه مبلغ ثابت برای سایرین، پرداخت مابه‌التفاوت فروردین همچنان نامشخص

پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز - سازمان تامین اجتماعی سرانجام جزئیات نهایی و نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خود برای سال ۱۴۰۴ را به طور رسمی اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه که به منظور بهبود وضعیت معیشتی این قشر صورت گرفته، ساختار افزایش حقوق امسال به صورت دوگانه طراحی شده است: حداقل‌بگیران مشمول افزایش قابل توجه ۴۵ درصدی در مستمری خود می‌شوند، در حالی که حقوق سایر سطوح دریافتی (بازنشستگانی که بالاتر از حداقل حقوق دریافت می‌کنند) به میزان ۳۲ درصد پایه حقوق تعدیل شده سال ۱۴۰۳، بعلاوه مبلغ ثابت ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال افزایش خواهد یافت. همچنین مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق، طبق قانون برنامه هفتم توسعه، برای گروه دوم (سایر سطوح) اعمال خواهد شد.

با وجود نهایی شدن این ساختار و تعیین حداقل حکم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها در سال ۱۴۰۴ به مبلغ ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ، یک چالش اساسی همچنان پابرجاست و باعث نارضایتی گسترده در میان جامعه میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است: پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق مربوط به فروردین ماه ۱۴۰۴. در حالی که بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشکری این مابه‌التفاوت را در اوایل اردیبهشت ماه دریافت کرده‌اند ، سازمان تامین اجتماعی تاکنون هیچ زمان مشخصی برای واریز آن به حساب بازنشستگان خود اعلام نکرده و توضیحی رسمی نیز در این باره ارائه نداده است. این تاخیر، به ویژه با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بالا، فشار مضاعفی را بر معیشت بازنشستگان وارد کرده و سوالات جدی را در مورد دلایل این تفاوت در پرداخت میان صندوق‌های مختلف ایجاد نموده است.

بخش ۱: ساختار دوگانه افزایش حقوق در سال ۱۴۰۴

سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ با هدف بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان، به ویژه آنهایی که دریافتی کمتری دارند، ساختار جدید و متفاوتی را برای محاسبه افزایش حقوق و همسان‌سازی به کار گرفته است. این ساختار، بازنشستگان را به دو گروه اصلی «حداقل‌بگیر» و «سایر سطوح» تقسیم کرده و فرمول افزایش متفاوتی را برای هر گروه در نظر گرفته است.

۱.۱. افزایش ۴۵ درصدی برای حداقل‌بگیران

بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که صرفاً حداقل حقوق مصوب را دریافت می‌کنند، در سال ۱۴۰۴ شاهد افزایش ۴۵ درصدی مستمری خود خواهند بود. این درصد افزایش که به مراتب بالاتر از نرخ افزایش سایر سطوح است، نشان‌دهنده تلاشی هدفمند برای تقویت بنیه مالی این گروه و کاهش فاصله دریافتی آنها با خط فقر است. این اقدام با توجه به اینکه حداقل‌بگیران بخش قابل توجهی از جامعه بازنشستگان را تشکیل می‌دهند و در معرض آسیب‌پذیری بیشتری قرار دارند، صورت گرفته است.

نکته حائز اهمیت برای این گروه، عدم اعمال مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق (۳۰ درصد مربوط به سال ۱۴۰۴) است. به نظر می‌رسد این تصمیم در ازای درصد افزایش پایه بالاتر (۴۵٪) اتخاذ شده باشد. با این حال، برای جبران نسبی این موضوع و همچنین تقویت بیشتر قدرت خرید این گروه، مبلغ ثابت ۷ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال تحت عنوان «کمک هزینه حفظ قدرت خرید» به حقوق ماهانه آنها اضافه خواهد شد. این مبلغ، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه فرد تا سقف ۳۰ سال محاسبه و پرداخت می‌شود. این رویکرد ترکیبی (درصد افزایش بالا + کمک هزینه ثابت) نشان می‌دهد که سیاست‌گذار به دنبال افزایش محسوس دریافتی حداقل‌بگیران بوده، اما پیچیدگی محاسبه متناسب‌سازی را برای این گروه حذف کرده است؛ اقدامی که نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف برای جلوگیری از ایجاد ابهام یا احساس نابرابری است.

۱.۲. افزایش ۳۲٪ + مبلغ ثابت برای سایر سطوح

بازنشستگانی که حقوق ماهانه آنها بالاتر از حداقل دستمزد مصوب است و در دسته «سایر سطوح» طبقه‌بندی می‌شوند، مشمول فرمول افزایش متفاوتی هستند. حقوق این گروه در سال ۱۴۰۴ به میزان ۳۲ درصد افزایش می‌یابد. نکته مهم این است که این ۳۲ درصد بر روی پایه حقوق تعدیل شده سال ۱۴۰۳ اعمال می‌شود. پایه حقوق تعدیل شده سال ۱۴۰۳ از جمع «پایه حقوق سال گذشته» و «مبلغ متناسب‌سازی مرحله اول (۴۰٪)» که در حکم سال گذشته درج شده بود، به دست می‌آید.

علاوه بر افزایش ۳۲ درصدی، مبلغ ثابت ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال نیز به صورت ماهانه به حقوق این گروه از بازنشستگان اضافه خواهد شد. ترکیب درصد افزایش و مبلغ ثابت، ساختاری نسبتاً پلکانی را در درون خود گروه «سایر سطوح» ایجاد می‌کند؛ به این معنی که مبلغ ثابت ۹.۳ میلیون ریالی، سهم بیشتری از کل افزایش را برای بازنشستگانی که حقوقشان نزدیک‌تر به حداقل است (اما همچنان بالاتر از آن قرار دارد) تشکیل می‌دهد. این روش تلاش دارد تا ضمن لحاظ کردن سوابق و حقوق بالاتر گذشته (از طریق درصد افزایش)، یک حمایت پایه‌ای یکسان‌تر را نیز فراهم کند.

برخلاف حداقل‌بگیران، بازنشستگان سایر سطوح مشمول اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق (معادل ۳۰ درصد) نیز می‌شوند که جزئیات محاسبه آن در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد.

بخش ۲: متناسب‌سازی حقوق؛ مرحله دوم و ابهامات

یکی از مهم‌ترین تحولات در نظام پرداخت حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر، اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق است که هدف آن کاهش شکاف دریافتی بین بازنشستگان و شاغلان هم‌تراز آنهاست.

۲.۱. اجرای ۳۰ درصد مرحله دوم برای "سایر سطوح"

بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، مقرر شده است که طی سه سال (۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵)، مجموعاً ۹۰ درصد از تفاوت حقوق بازنشسته با حقوق شاغل هم‌تراز جبران شود. مرحله اول این طرح به میزان ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۳ اجرا شد و برای سال ۱۴۰۴، اجرای ۳۰ درصد دیگر از این متناسب‌سازی در دستور کار قرار گرفته است. این ۳۰ درصد، همانطور که اشاره شد، صرفاً برای بازنشستگان گروه «سایر سطوح» اعمال می‌شود.

نحوه محاسبه این ۳۰ درصد اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از طریق فرمولی مبتنی بر «افت ضریب» انجام می‌شود. طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، برای محاسبه مبلغ متناسب‌سازی سال دوم، ابتدا پایه حقوق جدید سال ۱۴۰۴ (که پس از اعمال افزایش ۳۲٪ و مبلغ ثابت به دست آمده) بر حداقل دستمزد مصوب سال ۱۴۰۴ (که در محاسبات ۱۰۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده) تقسیم می‌شود. سپس، ضریب مربوط به سال بازنشستگی فرد از عدد حاصل کسر می‌گردد تا «افت ضریب» سال ۱۴۰۴ مشخص شود. در نهایت، این افت ضریب در عدد حداقل دستمزد (۱۰۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال) ضرب شده و ۳۰ درصد از نتیجه نهایی به عنوان مبلغ متناسب‌سازی سال دوم در حکم حقوقی فرد درج می‌گردد.

این فرمول پیچیده که تلاش دارد ارتباطی علمی بین حقوق بازنشسته و ساختار دستمزد فعلی بر اساس جایگاه نسبی فرد در سال بازنشستگی‌اش برقرار کند، به دلیل عدم شفافیت کافی می‌تواند منجر به سردرگمی و دشواری در راستی‌آزمایی محاسبات توسط بازنشستگان شود. مقامات صندوق بازنشستگی کشوری نیز تاکید کرده‌اند که میزان افزایش ناشی از متناسب‌سازی برای افراد مختلف یکسان نخواهد بود و به عواملی چون سنوات خدمت، گروه شغلی، سال بازنشستگی، رتبه و وضعیت خاص هر فرد بستگی دارد. این تنوع در نتایج، در کنار پیچیدگی فرمول، پتانسیل ایجاد سوال و حتی اختلاف نظر را در بین بازنشستگان افزایش می‌دهد.

۲.۲. پرداخت معوقات متناسب‌سازی مرحله اول

پیش از این و در فروردین ماه ۱۴۰۴، مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود که معوقات مربوط به اجرای مرحله اول متناسب‌سازی (۴۰ درصد) که به هفت ماهه اول سال ۱۴۰۳ مربوط می‌شد، پس از کسر مبالغ علی‌الحساب پرداخت شده در طول سال گذشته، طی روزهای ۲۳ و ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ به حساب بازنشستگان واجد شرایط واریز شده است. این اقدام بخشی از مطالبات انباشته بازنشستگان را پاسخ داد.

با این حال، برخی فعالان صنفی بازنشستگان نسبت به نحوه اجرای همان مرحله اول نیز انتقاداتی داشتند. به گفته آنها، مبلغ متناسب‌سازی به صورت یک آیتم جداگانه در فیش حقوقی درج شده و به پایه مستمری اضافه نشده است. این نگرانی وجود دارد که اگر مبلغ متناسب‌سازی به پایه حقوق اضافه نشود، در محاسبات افزایش‌های سالانه بعدی (که به صورت درصدی روی پایه اعمال می‌شود) لحاظ نگردد و ارزش آن به مرور زمان کاهش یابد. هرچند پرداخت معوقات گامی مثبت بود، اما این ایراد ساختاری در نحوه ثبت حسابداری متناسب‌سازی ممکن است همچنان به عنوان یک دغدغه برای بازنشستگان باقی بماند.

بخش ۳: وضعیت پرداخت‌ها و چالش مابه‌التفاوت

نهایی شدن ارقام افزایش حقوق یک بخش از ماجراست و پرداخت به موقع آن بخش دیگر. در حالی که حقوق اردیبهشت ماه طبق برنامه در حال واریز است، تاخیر در پرداخت مابه‌التفاوت فروردین به یک گره اصلی تبدیل شده است.

۳.۱. زمان‌بندی پرداخت حقوق اردیبهشت

بر اساس اعلام رسمی، پرداخت حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی طبق روال ماه‌های گذشته و بر اساس حروف الفبای نام خانوادگی، از تاریخ ۲۰ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۳ اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

۳.۲. تاخیر نگران‌کننده در پرداخت مابه‌التفاوت فروردین

مهم‌ترین چالش و منبع اصلی نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی در حال حاضر، عدم پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه ۱۴۰۴ است. این مابه‌التفاوت ناشی از اعمال افزایش حقوق سال جدید (۴۵٪ یا ۳۲٪ + مبلغ ثابت) و همچنین بخش مربوط به متناسب‌سازی مرحله دوم (برای سایر سطوح) از ابتدای سال است.

این تاخیر در حالی است که صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، مابه‌التفاوت فروردین ماه بازنشستگان خود را در همان روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه (سوم و چهارم) واریز کرده و حقوق فروردین آنها را به طور کامل تسویه نموده‌اند. اما بازنشستگان تامین اجتماعی تا اواسط اردیبهشت ماه (بر اساس آخرین اطلاعات در دسترس) همچنان در انتظار دریافت این مبلغ هستند.

نگران‌کننده‌تر اینکه، سازمان تامین اجتماعی هیچگونه تاریخ مشخصی برای واریز این مابه‌التفاوت اعلام نکرده و هیچ توضیحی رسمی نیز در خصوص علت این تاخیر قابل توجه ارائه نداده است. این سکوت و عدم شفافیت، به ویژه با در نظر گرفتن اینکه حقوق عادی فروردین ماه این بازنشستگان نیز با حدود ۱۰ روز تاخیر نسبت به موعد همیشگی پرداخت شده بود ، بر شدت نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها افزوده است. این وضعیت سوالات جدی را در مورد توان مالی سازمان، پیچیدگی‌های اجرایی یا دلایل احتمالی دیگر برای این تفاوت در عملکرد با سایر صندوق‌ها ایجاد می‌کند و به طور مستقیم بر معیشت میلیون‌ها خانوار بازنشسته در شرایط تورمی فشار وارد می‌آورد.

۳.۳. مطالبات بازنشستگان برای پرداخت فوری

در واکنش به این تاخیر، بازنشستگان تامین اجتماعی و نمایندگان آنها به صراحت خواستار پرداخت فوری و بدون فوت وقت مابه‌التفاوت فروردین ماه شده‌اند. آنها همچنین بر لزوم شفاف‌سازی کامل در مورد نحوه دقیق محاسبه افزایش حقوق امسال و تعیین یک جدول زمانی مشخص برای پرداخت‌های آتی از سوی سازمان تامین اجتماعی تاکید دارند. استدلال اصلی آنها این است که قانون افزایش حقوق برای همه صندوق‌ها به طور یکسان تصویب و ابلاغ شده و نباید هیچ‌گونه تبعیض یا تفاوتی در زمان اجرای آن برای بازنشستگان صندوق‌های مختلف وجود داشته باشد.

بخش ۴: حداقل حقوق، مزایای جانبی و تسهیلات

علاوه بر افزایش حقوق پایه و متناسب‌سازی، حداقل حقوق تعیین شده و افزایش در سایر مزایای جانبی و تسهیلات نیز بخشی از بسته حمایتی سال ۱۴۰۴ برای بازنشستگان است.

۴.۱. حداقل حقوق مصوب

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۴ و تایید دولت، حداقل حکم حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی، متناسب با سنوات خدمت، مبلغ ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان (۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال) تعیین شده است. این رقم مبنای محاسبه برای حداقل‌بگیران قرار می‌گیرد.

۴.۲. افزایش کمک‌هزینه‌ها

بر اساس تصمیمات اعلام شده از سوی مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی که در جلسات با کانون عالی بازنشستگان نهایی شده بود (و قاعدتاً مراحل تصویب نهایی در هیئت وزیران را طی کرده است)، کمک‌هزینه‌های جانبی نیز در سال ۱۴۰۴ با افزایش همراه بوده است. جزئیات این افزایش‌ها به شرح زیر است:

  • بن معیشت: با ۵۰ درصد افزایش، از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.
  • حق عائله‌مندی: با ۵۰ درصد افزایش، از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
  • حق اولاد: با ۱۰۰ درصد افزایش چشمگیر، از ۸۶۹ هزار تومان به ۱ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان به ازای هر فرزند تحت تکفل افزایش یافته است.

این افزایش‌ها، به ویژه دو برابر شدن حق اولاد، نشان‌دهنده تلاش برای حمایت بیشتر از بازنشستگان دارای خانواده و فرزند است و به عنوان مکملی برای افزایش حقوق پایه عمل می‌کند.

۴.۳. افزایش وام قرض‌الحسنه

در حوزه تسهیلات نیز گام مثبتی برداشته شده است. مبلغ وام قرض‌الحسنه ضروری که به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، با افزایشی ۶۷ درصدی، از ۳۰ میلیون تومان در سال گذشته به ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته است. این افزایش می‌تواند کمک قابل توجهی برای بازنشستگان در مدیریت هزینه‌های پیش‌بینی نشده یا ضروری باشد.

این افزایش‌ها در مزایای جانبی و تسهیلات، در کنار افزایش حقوق پایه، نشان‌دهنده رویکردی چندوجهی برای بهبود وضعیت مالی بازنشستگان است، هرچند که تاثیر نهایی آنها در برابر تورم همچنان محل بحث است.

بخش ۵: فرآیند تصویب و اظهارات رسمی

تصمیمات مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی معمولاً فرآیندی چند مرحله‌ای را طی می‌کند. پیشنهادات اولیه پس از انجام کارهای کارشناسی و برگزاری جلساتی با نمایندگان بازنشستگان، به ویژه کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، تدوین می‌شود. سپس این پیشنهادات باید به تایید هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی برسد و در نهایت برای تصویب نهایی به هیئت وزیران ارسال گردد تا پس از آن قابلیت اجرایی پیدا کند و احکام جدید صادر شود.

مقامات دولتی و سازمان تامین اجتماعی، افزایش‌های سال ۱۴۰۴ را همواره در چارچوب اجرای قوانین بالادستی، به خصوص قانون برنامه هفتم توسعه (در بخش متناسب‌سازی) و مصوبات شورای عالی کار (در بخش افزایش سالانه) عنوان کرده‌اند. هدف اصلی از این اقدامات، تلاش برای کاهش فاصله حقوق بازنشستگان با شاغلان و بهبود وضعیت معیشتی آنها در پاسخ به شرایط اقتصادی و تورم اعلام شده است. مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی نیز در اظهارات خود بر تداوم اجرای متناسب‌سازی در سال جاری و همچنین افزایش سقف و تعداد وام‌های پرداختی به بازنشستگان تاکید کرده بود.

بخش ۶: واکنش‌ها و مطالبات جامعه بازنشستگان

اعلام جزئیات افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ با واکنش‌های متفاوتی از سوی جامعه بازنشستگان و نمایندگان آنها روبرو شده است.

کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی که به عنوان نماینده رسمی این قشر در جلسات کارشناسی با سازمان حضور داشته ، از این افزایش‌ها به عنوان دستاورد پیگیری‌ها یاد کرده است. نایب رئیس این کانون ضمن اعلام رضایت نسبی، به ویژه به پرداخت کمک هزینه حفظ قدرت خرید برای حداقل‌بگیران اشاره کرده و افزایش حقوق امسال بازنشستگان تامین اجتماعی را در مقایسه با سایر صندوق‌ها بیشتر دانسته است. با این حال، پیش از نهایی شدن ارقام، رئیس همین کانون، افزایش حقوق کارمندان دولت را نامطلوب خوانده و بر لزوم تبعیت کامل از مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی (که بر لزوم افزایش حقوق متناسب با هزینه‌های زندگی تاکید دارند) برای بازنشستگان تامین اجتماعی اصرار ورزیده بود.

در مقابل، بسیاری از فعالان صنفی مستقل و خود بازنشستگان، انتقادات جدی‌تری را مطرح کرده‌اند. محور اصلی این انتقادات، تاخیر غیرقابل قبول در پرداخت مابه‌التفاوت فروردین ماه است که باعث سردرگمی و فشار مالی زیادی شده است. همچنین، نحوه اجرای متناسب‌سازی و عدم ادغام مبلغ آن در پایه مستمری، همچنان مورد انتقاد است.

نگرانی عمیق‌تر اما به کفایت این افزایش‌ها در برابر خط فقر و تورم واقعی بازمی‌گردد. با توجه به اینکه خط فقر در کلانشهرها ارقامی بسیار بالاتر از حداقل حقوق تعیین شده (۱۱.۷ میلیون تومان) را نشان می‌دهد ، بسیاری معتقدند حتی افزایش ۴۵ درصدی حداقل‌بگیران نیز نمی‌تواند هزینه‌های یک زندگی حداقلی را پوشش دهد و عملاً قدرت خرید بازنشستگان همچنان پایین باقی می‌ماند.

مطالبات اصلی بازنشستگان همچنان بر اجرای دقیق و عادلانه قوانین موجود (مانند ماده ۷۷ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی و تکالیف برنامه هفتم توسعه)، شفافیت کامل در نحوه محاسبه حقوق و مزایا، و مهم‌تر از همه، پرداخت‌های منظم، به موقع و بدون تبعیض نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی متمرکز است. در این میان، برخی نمایندگان کانون‌ها نیز در پاسخ به انتقادات، از عملکرد خود در پیگیری مطالبات دفاع کرده و تلاش‌های صورت گرفته را یادآور شده‌اند.

این واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهد که اگرچه مقامات رسمی بر جنبه‌های مثبت افزایش‌ها و تلاش برای بهبود وضعیت تاکید دارند ، اما از نگاه بازنشستگان، واقعیت‌های زندگی روزمره، تاثیر مخرب تاخیر در پرداخت‌ها و ناکافی بودن افزایش‌ها در برابر تورم، همچنان چالش‌های اصلی هستند و شکاف بین روایت رسمی و تجربه زیسته بازنشستگان همچنان قابل توجه است.

بخش ۷: جدول مقایسه‌ای افزایش حقوق ۱۴۰۴ بازنشستگان تامین اجتماعی

برای درک بهتر تفاوت‌های کلیدی در نحوه افزایش حقوق دو گروه اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۴، جدول زیر ارائه می‌شود:

ویژگی بازنشستگان حداقل‌بگیر بازنشستگان سایر سطوح
درصد افزایش پایه حقوق ۴۵٪ ۳۲٪
مبلغ ثابت افزایشی (ریال) - ۹,۳۰۰,۰۰۰
اعمال مرحله دوم متناسب‌سازی (۳۰٪) خیر بله (طبق فرمول افت ضریب)
کمک هزینه حفظ قدرت خرید (ریال) ۷,۱۶۰,۰۰۰ (متناسب با سابقه تا ۳۰ سال) -
مبنای محاسبه افزایش درصد پایه حقوق سال ۱۴۰۳ پایه حقوق تعدیل شده ۱۴۰۳ (پایه ۱۴۰۳ + متناسب‌سازی مرحله اول)
حداقل حکم حقوق مصوب (تومان) ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ (برای ۳۰ سال سابقه) بالاتر از ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ (بسته به شرایط فرد)

منابع اطلاعات جدول: [منابع حذف شده]

جمع‌بندی

افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ با اعلام جزئیات نهایی، وارد مرحله اجرایی شده است. ساختار دوگانه افزایش (۴۵٪ برای حداقل‌بگیران و ۳۲٪ + مبلغ ثابت برای سایر سطوح)، اعمال مرحله دوم متناسب‌سازی برای گروه دوم، تعیین حداقل حقوق ۱۱.۷ میلیون تومانی و افزایش کمک‌هزینه‌ها و تسهیلات، چارچوب کلی این تغییرات را تشکیل می‌دهند.

با این همه، مهم‌ترین و فوری‌ترین چالش پیش روی این سازمان و جامعه میلیونی بازنشستگانش، تاخیر طولانی، مبهم و نگران‌کننده در پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه ۱۴۰۴ است. این موضوع که باعث ایجاد تبعیض آشکار با بازنشستگان سایر صندوق‌ها شده، نارضایتی گسترده‌ای را دامن زده و نیازمند پاسخگویی شفاف و اقدام عملی فوری از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت این معوقه و تعیین تکلیف زمان‌بندی پرداخت‌های آتی است.

در نگاهی کلان‌تر، هرچند افزایش‌های اعمال شده گامی در جهت بهبود نسبی معیشت بازنشستگان تلقی می‌شود، اما دغدغه‌های بنیادین در مورد کفایت این ارقام در برابر تورم لجام‌گسیخته و هزینه‌های واقعی زندگی، و همچنین نحوه اجرای کامل و عادلانه قوانین مرتبط با متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق، همچنان به عنوان مطالبات اصلی و بر زمین مانده جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی باقی است و نیازمند توجه جدی و اقدامات موثرتر در آینده خواهد بود.


نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید